|
|
Amadeus (1984)
Milos Formans biografiske mesterverk Amadeus finner en tone, en vinkling og et tempo som gjør den ganske uimotståelig - uavhengig av hvilket forhold du har til Amadeus' musikk. Fortalt gjennom Mozarts livslange fiende/kollega, den italienske komponisten Antonio Salieri, får vi tilgang til Mozarts liv fra han ankommer Wien og til hans død. Salieri er en god, men ingen stor komponist, og han vekselvis misunner og beundrer Mozarts talent. Ved hjelp av uklarheten i de to komponistenes forhold til hverandre klarer filmen også å huse et kriminalmysterium i tillegg til å være en omfattende biografisk beretning. Man må heller ikke glemme at Forman gjennom Tom Hulce får frem Amadeus som en komedie. Filmen utnytter den vakre og pompøse settingen til å gi et historisk tilbakeblikk. Og gjennom en modig regissørjobb blir den også til en klassisk tragedie. Amadeus er en fantastisk film - utvilsomt blant 1980-tallets beste - og en av de beste biografiene i filmhistorien. Peter Shaffers skuespill "Amadeus" hadde gått på scenen i lang tid da han selv skrev manuset til filmatiseringen. Det største sjansespillet Forman gjorde med Amadeus, var utvilsomt besetningen av tittelkarakteren. Tom Hulce som en umoden, rampete og lattermild Mozart kan ved første tanke virke idiotisk, men han fungerer utmerket. I stedet for å hyre en anerkjent og mer tradisjonell skuespiller som Mozart, tilføres rollen her en spiss og orginalitet som blir stående som et motstykke til karakterer som Salieri og Joseph II. Noe som igjen fremhever Mozarts særegenhet også som person. F. Murray Abraham, som vant Oscar for beste mannlige skuespiller, spiller med en glødende intensitet kombinert med stilfull mystikk. Abraham er en rik skuespiller - noe som virkelig trengtes for den kompliserte rollen som Salieri. Vi møter ham som en gammel og forskrudd mann - lenge etter Mozarts død. Mannen intervjues av en prest, og ønsker å tilstå å ha tatt livet av Mozart. Resten av historien, og alt vi får vite om Mozart, blir fortalt av ham. Om Salieri virkelig tok livet av Mozart, blir stående åpent. Tsjekkeren Forman har med seg produsent kollega Zaentz (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) og landsmannen Miroslav Ondrícek (foto) til Praha hvor store deler av opptakene ble gjort. Ikke bare gjenskapes en 1800-talls europeisk stemning, men også den klassiske musikken Mozart komponerte og dirigerte. Forman greier på en herlig måte å vise den moderne siden av Mozart - å bringe ham nærmere oss. Han portretteres som et geni i en guttekropp som tiltrekkes av vakre kvinner, er opptatt av moten på sine parykker, glad i glasset, og som har vanskelig for å takle suksess og nederlag. Forman antyder at Mozart like gjerne kunne vært popstjerne i dag, men lar oss aldri betvile hans geni. Selv om Amadeus er en detaljert og langsom biografi, er den også en svært engasjerende og stemningsfylt film. Den har øye for kuriositeter, og den er full av lystigheter. Forman beviste her at hans evne til å eksperimentere og gjøre radikale ideer til genistreker i høyeste grad fortsatt var hans varemerke. Click here for English re-review
|