the fresh films reviews

S I N C E   1 9 9 7









 

Close Encounters of the Third Kind (1977)

Regi:
Steven Spielberg
Produksjonsland
USA
Genre
Science fiction
Norsk tittel
Nærkontakt av tredje grad
Spilletid
135 minutter
Produksjon:
Julia Phillips
Michael Phillips
Manus:
Steven Spielberg


Rollebesetning:

Karakter Skuespiller Vurdering
Roy Neary Richard Dreyfuss ½
Claude Lacombe François Truffaut
Ronnie Neary Teri Garr
Jillian Guiler Melinda Dillon
Berry Guiler Cary Guffey
Interpreter Laughlin Bob Balaban ½
Farmer Roberts Blossom ½
Robert Lance Henriksen ½
M. P. Carl Weathers ½
Larry Butler Josef Sommer ½

 

Anmeldelse

Av alle filmer som omhandler UFO-er og diskuterer muligheten for at det finnes liv på andre planeter, er Steven Spielbergs Close Encounters of the Third Kind den mest poengterte, intelligente og slagkraftige. Filmen ble ved sin utgivelse priset for sine glimrende spesialeffekter, men utviklingen på dette området bare understreker at den effekten filmen fremdeles har i dag, kommer av andre filmatiske kvaliteter.

Close Encounters of the Third Kind er riktignok en UFO-film, men den er først og fremst en film om mennesker. Den ser alltid på hendelsene og fenomenene fra den vanlige manns synsvinkel, og den bryr seg om sine hovedpersoner. Disse er spilt av Richard Dreyfuss, Melinda Dillon og lille Cary Guffey, og alle har de opplevd noe de ikke kan forklare. Close Encounter of the Third Kind er smart, fordi den forsøker aldri å forklare det uforklarlige - ikke i større grad enn vi kan se eller sanse. Den bygger opp spenningen rundt den utenomjordiske aktiviteten. En slik oppbygning mot et klimaks gir ofte et antiklimaks, men ikke i denne filmen. Idet de utenomjordiske åpenbarer seg for oss, sitter filmen fortsatt igjen med et av sine sterkeste kort.

I stedet for å lage en film som portretterer menneskers aggressive og negative holdning til utenomjordiske aktivitet, setter Spielberg nysgjerrigheten og det inderlige ønske om forståelse i sentrum. Richard Dreyfuss-karakteren er den mest interessante, og den er fremstilt med sådan inderlig styrke av den 30-årige skuespilleren. Noe av det mest interressante og dramatisk sterkeste i Close Encounters of the Third Kind, er hvordan Dreyfuss-karakteren slites mellom familien og det ukjente som har grepet tak i ham. Spielberg foreslår tankeoverføring og eksistens på et annet plan, og han foreslår musikk som et universelt språk. Ingen bryr seg om logisk begrunnelse på et felt hvor mennesket ikke har begrep om logikk, og Spielberg har en så intelligent innfallsvinkel at vi utelukkende empatiserer med Dreyfuss-karakteren og Dillon-karakteren.

Roy Neary (Richard Dreyfuss) forsøker desperat å gjenskape fjellet han har sett i nærkontakten med utenomjordiske vesener i Steven Spielbergs "Close Encounters of the Third King".

Close Encounters of the Third Kind er en av få seriøse science-fiction-filmer som klarer å kombinere temaet med et intelligent og velbegrunnet dramatisk materiale, og fremstår med dette som en svært komplett film. Den er representant for 70-tallet på sitt aller beste, og den er en av en stor filmskapers mest monumentale kunstneriske oppnåelser. Close Encounters of the Third Kind er både skrevet og regissert av Spielberg (ennå ikke fylt 30 da denne filmen ble laget), som med denne filmen tar med seg spenningsnivået fra Jaws og kombinerer det strålende med magien han skaper med E. T. The Extra Terrestrial fem år senere.

Re-reviewed: Copyright © 17.03.2020 Fredrik Gunerius Fevang
Original review:
Copyright © 13.11.1997 Fredrik Gunerius Fevang