|
|
Fahrenheit 9/11 (2004)
Med sin forrige kinofilm, Bowling For Columbine, ville den satiriske dokumentarfilmskaperen Michael Moore opplyse vel så mye som underholde. Det var en sterk film, dramatisk slagkraftig og svært belysende. Fahrenheit 9/11, derimot, er nær sagt utelukkende politisk propaganda. Den er laget og publisert hovedsakelig i et forsøk på å forhindre at George W. Bush vinner et presidentvalg som vil sikre ham fire nye år i Det hvite hus. Det smått uredelige (og ukunstneriske) er at Michael Moore her bruker ikke bare sine evner, men også sin status og posisjon til å drive noe som minner svært mye om negativ valgkamp. Når dette er sagt, er det jo ikke slik at Moore ikke har grunnlag for å lage filmen han lager, og ei heller at ærendet han er ute i, på noen måte er bedre eller dårligere motivasjon for å lage film enn hva tilfellet er med de fleste andre forsøksvis manipulative filmer. Når sant skal sies er denne filmen utvilsomt laget i god tro, og de fleste deler forhåpentligvis Moores standpunkt (undertegnede inkludert). Men som dokumentarfilmkunst er Fahrenheit 9/11 i overkant forutinntatt. Den argumenterer ikke for eller i mot det den tar opp, den er ikke bare en politisk satire, men en fullstendig latterliggjøring av en politisk figur som er tilnærmet umenneskeliggjort - både av rollen han har i utgangspunktet, av statusen han har opparbeidet seg, og videre av Moore i denne filmen. Allikevel er det imponerende hva Michael Moore gjør. Hans humoristiske sans, hans evne til å grave seg dypt ned i (riktignok svært utvalgte) saker, hans lekende filmform og hans utvilsomt brede omfavn gjør Fahrenheit 9/11 til en, om ikke annet, rik opplevelse. Tidvis forsøker han å presse inn for mye informasjon og belyse for mange ulike aspekter, men når alt kommer til alt lykkes Michael Moore først og fremst med å gjøre dokumentarformen til allemannseie og med å gjøre meningene sine viden kjent. Og det i seg selv er en ganske unik oppnåelse.
|