|
The Flim Flam Man (1967)
Den beryktede og berømte svindleren Mordecai treffer tilfeldigvis på den unge militærrømlingen Curley. Curley går med på å assistere Mordecais neste kupp, og snart blir de kompanjonger på heltid. Men forskjellene på Mordecai, som ikke kjenner til noe annet liv enn kjeltringlivet, og Curley som simpelthen er en ung drifter, blir snart større enn hva som er mulig i et partnerskap som dette...
Irwin Keshners The Flim Flam Man byr på en moralsk diskusjon, en interessant observasjon av samfunnet og et knippe karismatiske skuespillere, men det er dessverre altfor lite underholdning til at komedie-innpakningen fungerer noe særlig. George C. Scott leder rollebesetningen som Mordecai - en profesjonell svindler av den eldre generasjonen. At man har forkledd Scott i en slags 60-tallets revolvermann-karakter, spiller ingen rolle for Scott selv, som er god som alltid. The Flim Flam Man utarter seg narrativt omtrent som en klassisk western - problemet er at handlingen er lagt 100 år frem i tid, og mens flukt på hesten er byttet ut med elleville biljakter, så er revolveren byttet ut med korttriks. Karakterene er også svært like de fra den tradisjonelle westernfilmen. Ingen informasjon om de to hovedpersonenes tidligere livserfaringer blir gitt idet den eldre og erfarne møter den unge, lærevillige drifteren. Det siste er, i motsetning til mye, annet like gjeldene i 1967 som i 1867, og hvordan filmen debatterer generasjonskløften er interessant. Den unge kan, til tross for sine utskeielser, enkelt konverteres tilbake til det moderne samfunnets normer og krav. Mens den eldre møter en sivilisatorisk kløft han ikke kan komme over - han er dømt til å ende sitt liv i tråd med hvordan han alltid har levd. The Flim Flam Man
er fremstilt og markedsført som en komedie, med en regissør som aldri
før har satt sitt navn på en humoristisk rettet film. Resultatet blir
heller ikke ustyrlig morsomt, og filmen - som er en åpenbar
sjangerrettet film, blir drivende i et sjangermessig ingenmannsland. De
filmatiske verdiene som er å finne i The Flim Flam Man, ligger ikke
på et komisk, men på et karaktermessig og samfunnskritisk plan.
|