the fresh films reviews

S I N C E   1 9 9 7











 

Raiders of the Lost Ark (1981)

Succeeded by: Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)

Regi:
Steven Spielberg
PRODUKSJONSLAND
USA
GENRE
Eventyr
NORSK TITTEL
Indiana Jones: Jakten på den forsvunnede skatten
SPILLETID
115 minutter
Produksjon:
Frank Marshall
Manus:
Lawrence Kasdan
Basert på en historie av:
George Lucas
Philip Kaufman


Cast inkluderer:

Karakter Skuespiller Vurdering
Indiana Jones Harrison Ford
Marion Ravenwood Karen Allen
Belloq Paul Freeman ½
Toht Ronald Lacey ½
Sallah John Rhys-Davies ½
Brody Denholm Elliott ½
Dietrich Wolf Kahler ½
Gobler Anthony Higgins ½
Satipo Alfred Molina

 

Handling/Kritikk

En innpakning merket med eventyrfilm kan ikke helt gjøre opp for Steven Spielbergs' Raiders of the Lost Arks lettvektige og tidvis meget tvilsomme politiske antydninger. På den annen side skal en eventyrfilm få lov til å dømmes for hva den er, og Raiders of the Lost Ark strutter av selvtillit, sjarme og energi i sin helhet. Det morsomste er tids- og miljøskildringen som gir rom for hovedpersonens lett fordums romantiske naivitet. Således har Raiders of the Lost Ark noe av den samme stemningen boende i seg som de mest naive romantiske eventyrfilmer fra studiotiden på 30- og 40-tallet. Spielberg skaper også vakre bilder og kombinert med velkoreografert deadline-action gjøre dette filmen til en stilfull utvidelse av den klassiske cliffhangeren.

Historiens tematiske dybde og psykologiske kompleksitet derimot, er verken av imponerende kvalitet eller i nevneverdig fokus. Disse faktorene er rett og slett ment å ikke være viktig for filmens funksjon, og Spielberg klarer langt på vei å komme unna med trikset. Vi sjarmeres og underholdes - mest grunnet hovedpersonens karisma og stil portrettert gjennom en imponerende Harrison Ford. Vi kan lukke øynene for den noe platte godhet/ondhet-fremstillingen som oppstår gjennom filmens vinkling på nazister kontra vestlige demokrater. Og selv om det hele bygges opp oppskriftsmessig - fullstendig i tråd med filmens naivitet forøvrig - er det ikke før i avslutningen det hele er i ferd med å falle sammen gjennom en relativt feilplassert gransking av bibelhistorie kombinert med en utvidet eksistensiell idé som virker å være inspirert av Kubricks mer dype filosofier.

Copyright © 28.8.2000 Fredrik Gunerius Fevang