|
Shallow Grave (1994)
Juliet, David og Alex bor sammen i en stor topp-etasje leilighet i Glasgow. Siden leiligheten har fire rom, intervjuer de søkere for en fjerde samboer. Ingen riktig stilige og utstrålende nok melder seg før Hugo dukker opp. Juliet finner Hugo cool nok, og denne flytter inn. Men dagen etter finner de tre Hugo død på rommet. Hans overdose var dødlig - bevisst eller ikke. Under sengen finner de tre så en koffert full av penger, og de Alex foreslår at de skal beholde kofferten og skjule liket...
Den kritikerroste Shallow Grave markerer spillefilmdebuten til den talentfulle briten Danny Boyle. Små genistreker av stilistiske virkemidler melder om at store ting kan komme fra denne karen i fremtiden. Men Shallow Grave lider av at flere detaljer fungerer som dempere på en ellers skremmende tematikk. Filmen presenterer hvordan tre unge
mennesker totalt forandrer sitt forhold til seg selv og hverandre da de
bestemmer seg for å beholde en koffert med penger. Filmens åpning er
svært imponerende, hvor Boyle viser frem effektiv bruk
av fast motion, hyppig klipping og kjappe replikker. Men da vi får
presentert nok en ‘koffert-full-av-penger’-problemstilling,
kan man begynne å frykte litt for velkjente territorier. Heldigvis går ikke Shallow Grave
i noen klassisk ‘koffert-full-av-penger’-felle. Filmskaperne er
bevisste på at karakterenes psykologi er temaet. Det finnes også en
rekke spenningsintensiverende scener. Men selv om mørke
bildekomposisjoner og gode kamera-plasseringer klarer å sette seeren
på pinnen, hoper det seg opp en liten rekke mangler som ødelegger
helhetsinntrykket. Hovedproblemet er at man går for lite inn på
hovedtemaet; karakterenes psykologiske tilstand. Deres paranoia får
ikke den effekt på narrasjonen som dette burde ha gjort. Tilskueren
blir på et for tidlig tidspunkt klar over at de tre vennene er en fare
for hverandre - surprise-effekten blir dermed borte. Tilstedet er dog den
iskalde stemningen, som fint bygger opp til et tilfredsstillende klimaks
(inkludert en artig plottvist).
|