|
|
Un Chien Andalou (1928)
|
Regi:
Luis
Buñuel |
Produksjonsland
Frankrike |
Genre
Surrealistisk
dramakomedie |
Norsk
tittel
En
andalusisk hund |
Spilletid
20
minutter |
|
Produksjon:
Luis
Buñuel |
Manus:
Luis Buñuel |
Rolleliste:
|
Karakter |
Skuespiller |
Vurdering |
Syklisten |
Pierre
Batcheff |
½ |
Presten |
Salvadore Dali |
½ |
Mannen med
barberbladet |
Luis Buñuel |
½ |
Handling/Kritikk
Un Chien Andalou, et av de tidligste surrealistiske
forsøk med filmmediet, er en delikat blanding av poetiske bilder og
foruroligende psykologi. Buñuel gir sin surrealistiske
historie både tematisk dybde og bredde, og pynter med en rekke vakkert
innrammede bilder, gjennomtenkte kryssklipp, og et knippe narrativt
ulogiske klipp med glimrende rytme. Tidvis er filmen abstrakt, tidvis
makaber, men den er kanskje mest oppsiktsvekkende som en av de første
filmene som tematiserer seksuelt begjær på en uhemmet og nærmest
dyrisk måte. Filmens mest kjente scene er utvilsomt når Buñuel selv
kutter over øyeeplet på den kvinnelige hovedpersonen
– et av
filmhistoriens mest berømte øyeblikk. En inspirasjonskilde for
utallige eksperimentelle filmer.
Copyright © 26.12.99 Fredrik Gunerius Fevang
|
|