|
|
Laurel Canyon (2002)
Frances McDormand er enestående i hovedrollen som den middelaldrende rockeprodusentmoren hvis idealer henger igjen i hennes hippie-ungdomstid i dette vesle karakterdramaet av Lisa Cholodenko. Vi møter (med beundring) et utskudd fra den mest alminnelige Hollywood-glamouren, idet McDormands "korrekte" sønn (i Christian Bales skikkelse) sammen med sin kjæreste (Kate Beckinsale) tar turen opp i dalen for å bo i morens hus når han begynner i ny jobb. Laurel Canyons skildring baserer seg rundt den ideologiske spliden mellom mor og sønn, og dermed også deres to partnere. Premissene er både tiltrekkende og forviklende, men ikke alle rollefigurene til Cholodenko er like imponerende, og tross et godt (dog glamourifisert) miljøportrett, fører både logiske brister og overskrevede scener til at vår interesse gradvis svinner. Det er høyst unødvendig av Cholodenko å gå til uplausible ytterpunkter for å skildre Jane og Sams ulikheter, og den avgjørende scenen på Ians hotellrom skader både karakterportrettene og Cholodenkos implisitte diskusjon av seksuelle idealer.
|