|
|
Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)
Er
man fullstendig isolert og uempatisk så kan Star
Wars: Episode I - The Phantom Menace virke som en hvilken som helst
annen sci-fi/katastrofe/action-film fra slutten av 90-tallet.
Spesialeffektene florerer, datamaskinene er hyppig brukt i produksjonen,
dialogen er tidvis banal, og det finnes alltids en eller annen merkelig
fyr som har i oppgave å bable høl i hue på seeren (lytteren). Man kan
se The Phantom Menace på
denne måten, og få en særs middelmådig filmopplevelse. Men da
glemmer man og ser bort i fra en god del. George
Lucas regisserte - noe han sjelden gjør lenger - uten å imponere
nevneverdig med sitt arbeid i nettopp dette vervet. Lucas var
banebrytende med filmformen så vel som med det kreative i
Star
Wars (1977). I The Phantom
Menace blir vi ikke overrasket og tatt på kornet så ofte som ved
orginalen. Det er ei heller så mange flagrante vittige scener av den
typen man virkelig grøsser på ryggen av. Som når Alec Guinnes i
Star
Wars (1977) overbeviser en droid om at han ikke behøver
legitimasjon, eller den herlige scenen når Wookie forsøker å overtale
Harrison Ford om at han kan fly et skip, hvorpå Ford avfeier det hele -
alt uten et ord. Dessverre får vi ikke like flust med slike scener i The
Phantom Menace. Det hele blir litt mer storslagent, og av og til noe
mindre interessant. Men
så kommer man til det som gjør The
Phantom Menace like interessant som en hvilken som helst av de tre
andre Star Wars-filmene som har kommet til nå. Det som gjør at det
blir latterlig absurd å påstå at "historien til Lucas er
tynn". For dette er jo en eneste diger historie. Og at alt var
skrevet før noen av filmene ble laget, forstår man om man ser
Star
Wars (1977) snart etter man har sett The
Phantom Menace. Og det er det som gjør det hele så utrolig
interessant, og så ytterst strukturert. Sammenhengene,
karakterutviklingene, karakterrelasjonene og definitiv; filmskaperens
virkelige forståelse og kjennskap til historien sin. Det er dette som
gjør Star Wars-filmene til noe helt annet enn all annen film. Der hvor
en vanlig filmskaper leser et manus, blir trollbundet og setter i gang
med filmproduksjon, har George Lucas levet og åndet for denne historien
- denne virkelighetsflyktige verdenen - i godt over halve livet. Denne
verdenen eksisterer så levende i Lucas sitt hode, at han er nødt til
å greie å fortelle oss noe interessant om den. Spesialeffektene
er høyt prioritert, og selv om jeg gjerne skulle sett en noe mer
variert vinkling til tider, så virker det som noe slikt er uoppnåelig
i dagens Hollywood. Men ta med deg det gode ved effektene, og ta med deg
det gode ved karakterene. Disse er like gode som aldri før. Liam Neeson
erstatter Alec Guinnes til fulle, og selv om Ewan McGregor er noe
skuffende, så har Lucas funnet et par unge perler til å spille hva som
skal bli Luke Skywalkers foreldre. Natalie Portman i dronning-rollen er
kanskje det største talentet blant de kvinnelige skuespillerne i hennes
generasjon, mens Jake Lloyd er karismatisk og våken som Anakin
Skywalker - kanskje den mest interessante karakteren av de alle.
Karakteren som er den største grunnen til å følge med i de kommende
filmene. Se også etter Terence Stamp og Pernilla August i særs gode
bi-roller. Copyright
© 31.8.99 Fredrik Gunerius Fevang |