|
|
Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
Butch Cassidy og Sundance Kid var to av vestens mest fryktede røvere. Butch var den smarte og smidige, Sundance var den uovertrufne revolvermannen. Sammen med gjengen deres ranet de tog for betydelige summer. Men Butch og Sundance var av den gamle lovløse skolen, og tiden har hentet dem igjen. Et oppgjør med myndighetene er dømt til å mislykkes, så de drar til Bolivia sammen med Sundances kjæreste Etta. I Bolivia er de ukjente, men flyttingen har ikke gjort dem lovlydige, og deres liv er dømt til å ende i elendighet...
Med tre av de mest populære unge skuespillerne i samtiden var Butch Cassidy and the Sundance Kid sikret stor kassasuksess lenge før lansering. Paul Newman, som ble kjent med Cat on a Hot Tin Roof ti år tidligere, hadde allerede fire Oscar-nominasjoner på samvittigheten, Robert Redford hadde etablert seg som en av de mest lovende skuespillerne i sin generasjon, med filmer som The Chase (1966) og Barefoot in the Park (1967), mens Katharine Ross hadde megasuksessen The Graduate (1967) bak seg.
William Golding skrev manuset og George Roy Hill regisserte denne filmen, som med et godt utgangspunkt endte opp med et godt - dog ikke mesterlig resultat. Butch Cassidy and the Sundance Kid har endel strålende bilder (og ble Oscar-belønnet for dette), et godt manus og strålende samspill mellom Newman og Redford. Dette kommer best til syne gjennom endel smarte dialoger de to stjernene imellom. Begge skurkene er kompliserte karakterer, og de blir godt fremstilt i så henseende av Newman og Redford, som gjør noe av sitt beste arbeid her. Hill har først og fremst lykkes i å bringe en herlig stemning til filmen. Scenen der Newman sykler er et enestående eksempel på dette. Regissøren har også gjort endel smarte valg av detaljer (slik som stillbildet i avslutningsscenen - en hyllest til Penns Bonnie and Clyde to år tidligere), men handlingen makter han ikke helt å nøste opp på en tilfredsstillende måte. Særlig faller filmen narrativt sett etter at Butch og Sundance flykter til Bolivia. Her mister også filmen noe av sitt lystige og elegante preg. Dette kan dog forklares med hvordan de to hovedpersonene gjør det samme. Butch Cassidy and the Sundance Kid sin sterkeste side er Newman og Redfords sjarme, lystighet og kjemi sammen (noe Hollywood kunne sette pris på også i senere filmer). Filmens form er intet særskilt, og progresjonsmessig kan man den være noe ujevn. Kid: "Ready?" Butch: "No, well jump!" Kid: "Like hell we will!" Butch: "No, itll be ok. If the waters deep enough, we wont get squished to death. Theyll never follow us." Kid: "How do you know?" Butch: "Would you make a jump like that you didnt have to?" Kid: "I have to, and Im not gonna!" Butch: "Well, weve got to - otherwise were dead. They're just gonna have to go back down the same way they came. Come on!" Kid: "Just one clear shot, that's all I want" Butch: "Come on" Kid: "Uh-uh" Butch: "We got to!" Kid: "No. Get away from me!" Butch: "Why?" Kid: "I wanna fight'em" Butch: "They'll kill us!" Kid: "Maybe" Butch: "Do you wanna die?" Kid: "Do you?" Butch: "Alright. I'll jump first" Kid: "No!" Butch: "Then you jump first" Kid: "No, I said" Butch: "What's the matter with you?" Kid: "I can't swim!" Butch (laughs): "What are you crazy? The fall will probably kill you"
|