|
|
Eyes Wide Shut (1999)
Og nettopp mystikken er tilsynelatende sentral. Filmen er bygget opp som en thriller, og Kubrick inkluderer en allerede legendarisk scene av en eksentrisk sexorgie. Cruise-karakteren er midt oppe i det hele, som en oppdagelsesreisende i ferd med å avdekke hemmeligheter som helst bør holdes skjult. Men tross den utvilsomt engasjerende tematikken som kranses rundt begjær, seksuell hevn, og utroskap, greier Kubrick aldri riktig å flette Cruise-karakterens psykologi inn i den mystiske undertonen som ligger og murrer i nærmere tre timer. Vi trollbindes av miljøet som presenteres, men får aldri noen gode svar på spørsmålene vi stiller. Og Kubrick ønsker vi skal stille disse spørsmålene - tro du meg. Spørsmålene er langt på vei essensen av filmens funksjon. Den er ikke underholdning i større grad enn de estetiske bildene gjør den, eller enn den seksuelt pirrende stemningen gjør den. Sjelden har en film vært så stappet av seksuelt materiale, uten at hovedpersonen faktisk har sex. Nettopp dette kan meget vel være den mest vellykkede insinuasjonen Kubrick foretar seg når han konkluderer Cruise-karakterens lengtende, begjærende reiser med at fantasiene hans ikke hører hjemme i hans virkelighet. Kubrick døde bare dager etter at han hadde presentert den ferdigklippede versjonen til filmselskapet. Muligens var han ei heller faktisk ferdig med den. Avslutningsscenen i leketøysbutikken gir meg forhåpninger om nettopp dette. For verken filmens tematiske konklusjoner eller dens mystikks manglende dybde, rettferdiggjør Kubricks tiltrekkende, estetiske, og tidvis klaustrofobiske verden. Eyes Wide Shut vil alltid forbli et interessant avsluttende dokument fra en av tidenes største filmskapere, men den er ikke den utvetydige genistreken som vi alle skulle ønske han forlot oss med. Copyright © 25.5.2000 Fredrik Gunerius Fevang |