Man kan argumentere at David Cronenberg er en av få nåværende
filmskapere som har en auteuristisk tematisk linje i sine filmer. Det
interessante med dette er at man kan lese felles problemstillinger og
konklusjoner fra hans filmer, samt at man utvikler en viss forventning
til hvordan han tilnærmer seg nytt materiale. Man vil ofte enten hate
eller elske filmene hans, nettopp fordi han reiser spørsmål og vinkler
sitt tematiske fokus på en måte som ikke tiltaler enhver. Jeg har selv
ristet på hodet av enkelte av hans filmer (Crash),
samt bejublet andre (The Dead Zone,
eXistenZ). I hans nyeste film,
Spider, tar han oss med til arbeiderklasse-England i midten av
forrige århundre, og til en forstyrret sjel med kallenavnet Spider. Som
i hans forrige film, eXistenZ
dreier det hele seg om hovedpersonenes oppfattelse av virkeligheten, men
tross Spiders utvilsomt interessante psykologi, beveger Cronenberg seg
bare i skorpen. Ralph Fiennes gjør hovedrollen med intim tålmodighet, og
rundt ham svirrer en rekke velspilte, eiendommelige rollefigurer. Men
til tross for Cronenbergs intense studie av Spider, kommer vi aldri
riktig inn på ham. Mye av grunnen til dette er filmens ønske om å skape
og opprettholde en suspense til siste scene. For til tross for
Cronenbergs vellykkede progresjon i narrasjonen, er ikke Spider
dynamisk nok til å kunne få den ønskede effekt av de fortellermessige
tvister. Cronenberg forteller langsomt og tålmodig, og med rette. For
Spiders skikkelse krever at man tør å bruke tid på den. Men dessverre
får vi ikke komme inn på vår hovedperson. Vi får riktignok dele univers
med ham, men vi får ingen mulighet til å granske ham. Hvilket gjør at
vi, til tross for godt håndverk, blir sittende igjen med en noe tam
film. Tematisk også, til Cronenberg å være.